Het laatste deel van de trilogie: Het Wildeman Geheim

Review: Puzzelpost ‘Het spoor van Abigail’

Sherlocked
5 min readDec 15, 2019

Door Sam Koppenol, Master Experience Guide bij Sherlocked

Ik heb het genoegen gehad de gehele serie mysteriën van Puzzelpost te
ontvangen en heb Helena Boekanier mogen bijstaan in haar zoektocht naar haar zus, antwoorden op oude vragen en de waarheid over haar familie. In wanhoop schakelde zij mijn hulp in om een ‘cold-case’ uit de jaren zeventig op te lossen, maar elk antwoord riep meer vragen op. Verdeeld over drie pakketten vol bewijsmateriaal: Het Boekanier Dossier, Het Medusa Rapport en Het Wildeman Geheim, evenals De Filomela Brieven, vormt de serie het meeslepende verhaal van twee generaties van de familie Boekanier.

De serie, ontwikkeld door Ruud Kool, is sinds kort compleet en verkrijgbaar als Het spoor van Abigail. Elk pakket is goed voor een volle avond speurwerk en geschikt om een aantal mensen bezig te houden. Ik heb gewerkt met een viertal, een tweetal en zelfs solo, en elke samenstelling heeft zijn voordelen. Ik zou zeggen dat twee of drie man ideaal is om een goed overzicht te houden en te zorgen dat niemand met lege handen zit (vier of vijf man kan ook, maar zorg dat je een geconcentreerd team hebt). De enige uitzondering hierop zijn de Filomela Brieven, daar valt relatief meer te lezen en minder te puzzelen en lenen zich daarom juist goed voor solo-werk. Bij uitstek geschikt om mee op de bank te kruipen met een kop thee.

Bij het schrijven van deze review vallen mij twee dingen op. Het eerste is dat ik niet de neiging heb om Puzzelpost te vergelijken met andere spellen. Waarom? Omdat het niet voelt als een spel. Het voelt als detectivewerk. Ik heb daarom eerder de neiging om de kwaliteit van, om maar iets te noemen; een top secret C.I.A document, af te meten aan hoe een dergelijk document er in het echt uit zou zien (waarschijnlijk niet heel verschillend). Zó realistisch is het.

Verder valt me op dat andere reviews, die meestal terecht zeer lovend zijn,
zich vooral focussen op twee aspecten, de materialen en de puzzels. Beide zijn
essentieel voor de ervaring en fenomenaal uitgevoerd, maar ik heb het gevoel dat daarmee voorbij gegaan word aan een onderdeel van het geheel wat minstens zo essentieel is en even briljant uitgevoerd; het verhaal. Spellen met interessante puzzels zijn er inmiddels veel, maar spellen met een goed verhaal zijn veel lastiger te vinden. Dat gezegd hebbende, materiaal en puzzels verdienen het ook om hier genoemd te worden.

Materiaal

De uiteenlopende documenten en artefacten die in elke doos zitten zijn zo
realistisch dat ze in veel gevallen niet van echt te onderscheiden zijn. Los van alle verschillende materialen, inclusief accurate postzegels, stempels en watermerken is er ook aandacht voor beschadigingen en gebruikssporen. Dit geeft je het idee met echte spullen, en daarom met echte mensen te maken te hebben. Ook wekt het op een heerlijke manier de jaren-zeventig sfeer tot leven waarin het verhaal zich grotendeels afspeelt.

Er is zoveel aandacht voor detail dat het ook mogelijk is om kleine dingen te spotten die niet nodig zijn om puzzels op te lossen, maar wel het verhaal
verdiepen. De uitgelopen inkt op bepaalde passages van brieven zal de
oplettende lezer vertellen dat de schrijver daarvan tranen gelaten heeft toen deze geschreven werden. Prachtig.

Puzzels

Puzzelpost slaagt er telkens weer in om met nieuwe, originele versleutelingen te komen. Het medium en het verhaal (en ik vermoed de voorliefde van de maker) zorgen er voor dat veel puzzels op tekstbasis zijn, maar daar blijft het niet bij. Wanneer je het gevoel hebt wel weer even genoeg letters geteld te hebben stuit je vaak op een fysieke puzzel, vaak op totaal onverwachte manieren. Af en toe ben ik vastgelopen en heb ik met diepe frustratie naar een tafel vol documenten gekeken, wetende dat ik de oplossing ergens voor m’n neus had. Maar als we eerlijk zijn zou een ontknoping niet half zo voldoenend zijn zonder die momenten.

Verhaal

Dit is, wat mij betreft, waar Puzzelpost zich echt onderscheidt. Ruud Kool heeft zich beseft dat het medium van ouderwetse post de kans biedt om een écht verhaal te vertellen. Puzzelpost is niet bedoeld voor de tikkende klok van de escape rooms maar nodigt je uit om de tijd te nemen om je te verdiepen in een rijke geschiedenis gevuld met geheimen die zich langzaam openbaren.
Helena Boekanier, onze contactpersoon, vermoedt dat haar zus Abigail nog leeft en vraagt daarom onze hulp, maar om haar te vinden moet een oude
verdwijningszaak uit 1979 opgelost worden. Wanneer we diep genoeg graven
komen we erachter dat Abigail zelf een veel grotere zaak op het spoor was die
connecties met het verleden hun vader lijkt te hebben. Het resultaat is een verhaal dat zich vanaf de kleinschalige verdwijning in Oostzoom uitstrekt naar verschillende locaties in Europa over een tijdsbestek van bijna zestig jaar, onder de alomaanwezige schaduw van de geheimzinnige organisatie die dit alles met elkaar lijkt te verbinden.

Los van het grote verhaal word ook de ruimte genomen voor de kleine dingen
die een wereld tot leven laten komen, zoals bijpersonages. Zo kreeg ik een beetje medelijden met Mart, de dorpse jongen die een oogje op Abigail leek te hebben, en respect voor Mr. Carrón, de Braziliaanse notaris die zoveel moeite deed om te zorgen dat haar moeders brieven Helena veilig bereikten.
Al met al combineert Het spoor van Abigail de immersie en uitdaging van
escape games met het comfort en verhaal van een goed boek. Het is een verhaal dat uiteraard vol geheimen zit, maar ook vol drama, twists, suspense en wat uiteindelijk gaat over familie.

Alle delen van Puzzelpost zijn direct van de maker te bestellen op www.puzzelpost.nl